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“Defendo la estación en Moreda porque ende veo proyectu, presupuestu y plazos»

El futuru del plan de víes vuelve al alderique políticu tres la presentación del estudiu informativu de la estación intermodal y l’allugamientu de l’alcaldesa, Ana González, a favor d’allugala en Moreda, en contra de lo que vien recoyíu nel últimu conveniu de Xixón al Norte.

Entrevista a Ana González Rodríguez, alcaldesa de Xixón, incluyida n’El Comerciu’l domingu 23 de mayu de 2020.

«La centralidad nun ye nengún criteriu, foi otra moto que nos vendieron. Para 250.000 xixoneses nenguna de les dos opciones ye centralidad»

IVAN VILLAR

-¿La estación intermodal va construyise sí o sí en Moreda?

-A día de güei nun puedo contes­tar, porque nesa decisión hai dellos actores implicaos. Ensin dulda, para mi’l más importen­ te ye la ciudá. Pero los sistemes para saber qué piensa son parciales, porque l’allugamientu treslladar asociaciones que lleguen a un númberu bien llindáu de persones y que fueron camudando’l so discursu col tiempu. Nes sos primeres concentraciones ciscaben ‘proyectu, pre­ supuestu y plazos’, y yo defendo eso mesmu. Contestemos a esos trés escurres pa tomar la decisión, pero ensin mentires y ensin enllamorgar.

-Pero usté yá s’asitió del llau d’esa opción.

-Defender porque miré proyectu, presupuestu y plazos y tengo una contestación a eso. Pero paezme bien que la xente llegue a esa o a otra contestación.

-¿Y si la d’oposición y el movimientu vecinal ye que vaiga xuntu al Muséu del Ferrocarril?

-Si pa decidilo Parten como única premisa d’un falsu consensu, ¿van asumir ellos la responsabilidá política cuando en trés o cuatro años nun haya nin proyectu, nin presupuestu, nin plazos? Lo que quiero ye que lo alderiquemos, decidamos y vamos ver quién asume la responsabilidá. Dicen que ye tarrecible que ruempa un consensu. ¿Y nun lo foi romper el de 2012? Esi añu teníase qu’haber licitado la primer fase de la estación. Había presupuestu y plazu, pero nun se fixo y paez que nun importó. Dos años dempués, camudaron l’allugamientu y punxeron el cuentaquilómetros a cero con un consensu que destruyía otru y que torgó que güei tengamos estación. Y si tardaron cinco años en convertilo nun con, nun sería un consensu fácil.

-¿La so postura nun condiciona yá la de les otres alministraciones?

-Yo digo lo que piensu. Y voi dicir equí, n’Uviéu y en Madrid. Entiendo que tienen d’escuchar con muncha atención a Xixón. Anque tienen una voz importante, non namá económica, sinón tamién de conocencia y d’interés estratéxicu. N’Asturies, esto afecta al tresporte metropolitanu. y tamién ye normal que’l Ministeriu tenga interés en dicir coses, porque amás paga. Ye interesáu que sabiendo qu’una estación cuesta 67 millones más que la otra haya xente que diga qu’eso nun importa. Pos si más del 50% pagar el ministeriu, entós nun vamos cuntar con él pa otres coses que podamos precisar. Ye como yo funcionaría.

-¿Sabe si sofiten la so postura?

-Primero quiero acabar el procesu equí, cunta-y a la xente lo qu’hai.

Incertidumes

-¿En qué se basa pa dicir que Moreda ye meyor?

-En que cuesta menos dineru, en que supon menos barrera arqui­tectónica y en que xunto al Muséu del Ferrocarril hai munches incertidumes, porque hai una falla, porque pasa’l ríu Piel, porque nun sabenos si va consiguir una declaración d’impactu ambiental positiva, porque la complexidá del suelu fai bien posible que la obra.encarézase y, sobremanera, porque nun sabemos cuándo podría empezar a construyir, ente que en Moreda tenemos una previsión bien realista.

-¿Estes característiques dicir l’estudiu o les diz l’alcaldesa?

-Puédense colegir del estudiu perfectamente. Nun hai que tener una cualificación especial pa entender que con un ríu y una falla tou complícase, y tenemos l’exemplu de lo qu’acaba de pasar col pozu de nubes. O pa dicir que nun sitiu onde hai un proyectu redactáu podríamos empezar yá y n’otru onde nun hai nin declaración ambiental eso lleva un tiempu.

-La conclusión de los técnicos ministeriales ye que les diferencies son «poco significatives».

-Pos si casi nun hai diferencies, ¿cuál foi l’interés de camudar en 2012 una allugamientu que yá taba consensuada? ¿Cortóse una operación que yá podría tar ter minada y llevamos ocho años de retrasu por un cambéu «poco significativu»? El xixoneses tendríen de pidir responsabilidaes a quien tomaron esa decisión por nada. Los sos argumentos de que la estación diba ser maraviyosa y suponía centralidad cayéronse.

-Pero lo que tampoco diz l’estudiu ye que Moreda sía meyor.

-Yá, pero hai que dicilo. Coyer lo que diz d’una opción y d’otra y establecer comparances. Ye que l’estudiu nun pretendía dicir si Moreda yera meyor. Aparte, si tan claro tener y tanto consensu esistía, ¿por qué cuando’l Ministeriu de Fomentu del PP licitó l’estudiu incluyó Moreda? Nun lo mandé yo, nin el ministru Ábalos. Facer colos pliegos que dexara’l PP. ¿Por qué precisaben meter Moreda? “Por daqué sería.

-¿Equivóquense los sos redactores al dicir que «a nivel socioeconómico» el muséu puede ser «llixeramente preferible»?

-De xuru non. Y yo nun pongo en dulda lo que dicen. Pero dicir parcialmente, de dellos aspeutos y non de too el conxuntu. Tamién dicen qu’aumenta la barrera, ¿non? El proyectu hai que velo de forma global.

-Y en esa visión global, ¿qué estación captaría más viaxeros?

-Si miranos pel radiu d’acción, hai más xente que vive barganal de Moreda que del Muséu del Ferrocarril. Pero la entruga nun ye válida, porque nenguna de los dos allugamientos ye central pa quien vive en Viesques, en Cabueñes o n’El Cerilleru. Nun lo son paran 250.000 xixoneses. Hubo una discutiniu absurdu con­ fundiendo lo que ye’l centru histórico y comercial de Xixón con ónde vive la xente. La centralidad nun ye nengún criteriu, foi otra moto que nos vendieron. Y la diferencia ente una allugamientu y otra son cinco minutos de paséu.

-Les Cercaníes fundir al pasar de la Güelga a Sanz Crespo

-Pero agora d’equí va salir un metrotrén que va percorrer Xixón d’oeste a este y por tantu nel casu de les cercaníes, que son el 90% de los viaxeros, la estación nun importa pa la centralidad.

-¿Y nun se ve perxudicáu col cambéu l’autobús interurbanu?

-Non. Primero, porque tendríamos una estación digna. Y depués, porque’l Principáu lo que nos pidió col plan de movilidá metropolitana ye que los interurbanos puedan tener para das per Xixón, que paez razonable.

Llicitación en 2021

-L’entamu de les obres taba previstu pa 2021, usté yá fala de finales del mandatu.

-El conveniu facer con unos plazos que nun cuntaron cola realidá. Y ello ye que yá ta incumplíu, Agora lo primero qu’hai que faer ye camudalo, p’actualizalo col allugamientu y el presupuestu de Moreda. Depués va haber que faer una revisión del proyectu constructivu, que tien unos alies, y yá licitar. Podríamos dir redactando los pliegos pa licitar en 2021 y yá que empezar la obra en 2022. Pero nunca más allá de 2023. Y eso son plazos reales.

-¿Cuántu va durar la obra?

-Muncho tiempu. Puede durar bien too un mandatu, ye bien complexa. Ta pensada pa faela por fases y lo lóxico sería que lo primero sían les cercaníes.

-¿Puede garantizar que nun va ser necesaria una nueva declaración d’impactu ambiental?

-Sí. La que se pidió sigue vixente, pero nun lu tará eternamente. Y solo sirve pa la opción de Moreda.

-¿va respetase’l proyectu d’estación presentáu fai más d’una década?

-La idea ye que sí. Va Haber qu’afaelo y revisar coses que tengan que ver con adelantos o camudes qu’hubiera en materiales, pero eso nun significa que vaigamos quitar los elementos más positivos d’esi proyectu.

-Dicen los vecinos de la zona qu’una estación en superficie como la qu’habría en Moreda nun esanicia la barrera ente barrios.

-Ye interesáu, porque en 2012 taben acordies con el proyectu. Ye verdá que ye un edificiu grande, pero ta proxectada toa una cubierta vexetal que diría a cota coles pequenes llombes qu’hai nel parque, xustamente pa embrivir esa barrera, y ello ye que Ia barrera sería mayor nel Muséu del Ferrocarril.

«Toa decisión política precisa una opinión técnica propia»

¿Qué trabayos fixo’l Conceyu al marxe del estudiu informativu pa llegar a la conclusión de Moreda?

-Lo único que fiximos, como principales beneficiarios de la estación, ye pidir al nuesu personal técnico, conjuntamente con personal técnico de la Conseyería, que nos ayudar a traducilo, interpretalo y poner les coses más clares pa mi, pa la Corporación y pa la población polo xeneral. Creo que pa cualquier decisión política tien qu’haber una opinión técnica propia, que ye lo que fiximos nós, plantegar delles entrugues por que me les contestaren. Yo nun sé cuánta xente en Xixón ye capaz d’interpretar más de 2.000 fueyes d’un proyectu d’inxeniería. Nin cuántes tienen la responsabilidá de dir preguntar al ministeriu cómo van los estudios y esixéndo-y que los apurra.

-¿Y cómo surde l’informe del asesor técnicu de Xixón al Norte que califica de «disparate» la opción del Muséu?

-Lo que tenemos d’él ye un estudiu que fixo en 2019, non agora. Como asesor de Xixón al Norte, y por tanto personal técnicu de too esti proyectu, el personal técnico del Conceyu y el del Principáu pídenlu que de la so opinión sobro una serie de cuestiones del informe del Ministeriu. Pero nin ta pagáu pol Conceyu nin fechu de llombu de naide, Son técnicos falando con técnicos, que paez lóxicu. De la mesma manera que n’ocasiones un arquiteutu o un inxenieru del Conceyu poner en contactu col ministeriu pa resolver duldes y problemes. Sía comoquier, si contratáronlu quien naquel momentu taben en Xixón al Norte va ser porque-yos paecía un bon técnicu. Y por tantu va ser un recursu más al que podamos recurrir.

-Pero dizme qu’el so trabayu ye de 2019, previu al estudiu.

-Fixo unu en 2019, pero depués siguió con él y con lo que fixera y l’información que tien … Una persona que ye técnicu de Xixón al Norte, tien contactu y conversaciones col Ministeriu y van-y informando de cómo van les coses. Falamos de daquién que conoz el proyectu perfectamente. Y querer comparalo qu’él apurre con un estudiu de más de 2.000 páxines del ministeriu, paezme impresionante.