Nel añu 1782, Gaspar Melchor de Xovellanos unviaba al Conceyu de Xixón un plan de meyores nel que proponía diverses actuaciones empuestes a faer de la so ciudá un llugar más habitable. Yera una vocación derivada de la llealtá a unu de los principios que con más fuerza empunxeron los ideales ilustraos: aquél que defendía y reivindicaba la consecución de lo qu’entós se llamaba “felicidá pública” y que nun yera otra cosa que l’antecedente directu de lo que conocemos güei como “estáu del bienestar”. Dichu otra manera: una organización económica y social, pero tamién urbanística y medioambiental, na que la ciudadanía sintiérase cómoda, y tamién realizada ya integrada nuna redolada del que se sentía parte. Unos años más tarde, en 1796, na so Memoria sobro les diversiones públiques, fadría otra observación que, magar referise a un asuntu distintu, rellacionar con aquello qu’esponía nes sos propuestes p’ameyorar la villa na que viniera al mundu: “Xunas persones frecuentemente rexuntaes a refalfiase y prestase de mancomún van formar siempres un pueblu xunío y candial. Van Ser d’ánimu más eleváu porque van ser más llibres, y polo visto van ser tamién de corazón más rectu y esforciáu.”
Conmemorar el Seis d’Agostu nun ye apurrise al recordatoriu rutinariu d’una fecha inerte. Ye recordar lo muncho que fixo y pensó pal so llugar d’orixe daquién que, si convertir n’unu de los representantes por antonomasia de la Ilustración española, foi xustamente pola so condición de ciudadanu comprometíu cola so dómina y cola sociedá na que-y tocó vivir. Qu’amás de describila o analizala dende la óptica del entomólogu qu’ordena y clasifica, cavilgó sobro les sos faltes y virtúes y punxo tol esfuerzu del que foi capaz p’arreglar les primeres y potenciar les segundes. Nun podemos dicir que n’España saliera del tou bien el sieglu XVIII. Los intereses estamentales, los privilexos d’unos pocos, terminaron prevaleciendo sobro la prosperidá colectiva. Pero, aun así, la xera de los nuesos ilustraos nun foi en baldre. Más de doscientos años dempués del fallecimientu de Xovellanos, y a casi dos sieglos de que Fernando VII ordenara asesinar a Rafael del Riego pa instaurar la so Década Ominosa, que traxo tan aciages consecuencies, permanecen vixentes les idees qu’allumaron aquellos que del padre Feijoo al fabulista Samaniego quixeron aguiyar cola lluz del so pensamientu la meyora d’una sociedá condergada en demasiaes ocasiones a languidecer na clarixa. Y esi enfotu de dir escontra alantre ponía unu de los sos focos nes ciudaes, que yá entós empezaben a configurase como son agora y díbense perfilando como los principales focos d’actividá económica ya industrial d’un país que, pasu ente pasu, enfusar na modernidá.
Caltenemos les esquises del Xixón qu’imaxinó’l mesmu Xovellanos, aquél que depués se convertiría en realidá y que partía de les callejuelas de Cimavilla para espandise escontra’l sur, siguiendo la exa d’esa amplia avenida qu’en tiempos se llamó Ancha de la Cruz y güei ye la nuesa cai Corrida, y conclúi na emblemática Puerta de la Villa. Yera la suya xuna idea de ciudá na que predominaben les llínees clares, los espacios abiertos, la conexón entre urbanismu y naturaleza, de forma que mar, caminos y arbolees constituyeren un tou orgánicu que los vecinos y vecines podíen sentir como parte irrenunciable de les sos vides. Yera, por resumilo, xuna ciudá concebida por y para les persones. Por que éstes desenvolvieren la so vida nella y atoparen ellí un marcu aparente nel que cumplir les sos mires. Por que el so trazáu y les sos perspectives llevárenlos a inferir que, más allá de les cuestiones o los condicionantes que pudieren dixebrales, formaben parte d’un tou que constituyía la esencia y la razón mesmes del propiu espaciu que les allugaba. La ciudá, na cabeza de Xovellanos, nun yera un meru recipiente nel qu’apigurar habitantes de toa clase y condición. Yera una redolada viva que se configuraba a partir de les necesidaes de quien lo poblaben y, llueñe de encorsetarse en modelos preestablecidos, mutaba y reinventábase tantes vegaes como fixera falta con cuenta de satisfaer les necesidaes de les sos vecines y vecinos.
Nun podemos perder de vista esi propósitu. Les persones constitúin el suxetu activu de les ciudaes, y éstes tienen de concebise por que los sos habitantes esfrutar d’una manera enriquecedora y saludable. La situación que se creó por cuenta de la espansión de la COVID-19 punxo n’evidencia cómo les ciudaes non siempres se complementen coles persones de la manera que debieren, y fíxonos ver hasta qué puntu ye necesariu repensales, imaxinales de nuevu, por que les cais nun sían un meru escenariu de la vida, sinón el motor qu’impulsa ésta y facer digna. Entre los desvelos de Xovellanos, cobraba especial importancia aquél qu’escorría dotar a la so Xixón de paseos anchos y arbolaos, de grandes aveníes que dexaren a les persones caminar y espandise, de places nes que sentase a folgar, y dialogar, y atopase. Convertir esta ciudá, en resume, nun gran foru concebíu para fomentar la interacción entre les persones, y para construyir a partir d’ella xuna sociedá meyor y más fuerte. Creo que tenemos de retomar esa ambición y asitiala nel centru de los nuesos oxetivos para diseñar, nos próximos años, un Xixón más saludable onde los homes y les muyeres sían los verdaderos protagonistes y que, a imitación d’otres grandes ciudaes europees, convierta la movilidá sostenible n’unu de les sos traces paradigmátiques. Un Xixón que recupere y actualice el propósitu ilustráu qu’allumó los grandes bulevares y tope nos espacios compartíos el aliciente para vivificar la nuesa conciencia ciudadana, para fortalecer el nuesu compromisu comuñal; para siguir buscando la felicidá pública a lo llargo d’un camín que tenemos de percorrer xuntos, ensin escaecer lo que fuimos y ensin perder de vista aquello que queremos aportar a.