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Maricuela, la voz de la doble derrota de les milicianes na Guerra Civil

Noticia publicada n’El Diariu’l domingu 8 de payares de 2020.

  • Ánxeles Flores Peon remembra a los sos 101 años cómo s’apuntó para dir al frente a defender la República y el machismu que soportó inclusive nel so propiu bandu Ánxeles.
  • Flores Peon yá cumplió 101 años y vive en Xixón, a apenes diez minutos en coche del estadiu de fútbol d’El Molinón y a 20 del antiguu frente de Cualloto. Esi espaciu, d’apenes una trentena de kilómetros, foi l’escenariu de la so propia guerra, la Civil, y tamién de les sos derrotes.

Ánxeles asegura que, anguaño, yá solo respuende a les entrugues de los periodistes colos pindios puestos y ensin salir del so salón, una estancia pequena na que les roses socialistes enmarquen hestories afiguraes n’ensame de plaques d’homenaxe por una acción que yá naide recuerda.

A Maricuela, como yera conocida polos más cercanos, la guerra pillólu baillando y, cola mesma naturalidá, decidió apuntase pa dir al frente. Sicasí, el so llabor, y la de munches otres milicianes, foi “embrivida hasta convertise nuna mera anécdota”, tal que señala Gonzalo Berger, doctor n’Hestoria Contemporanea pola Universidá de Barcelona.

La llegada de la II República a España en 1931 supunxo una meyora en derechos y llibertaes pa les muyeres con iniciatives como la conquista del votu, el matrimoniu civil, el divorciu o les oposiciones a puestos del Estáu.

Estos cambeos, qu’igualaron a España cola Europa vanguardista de los años 20, apostaron “pola modernización del país”, sorraya Berger, anque, seique, asocediéronse “más rápidu de lo que la otra parte del país taba dispuesta a asumir”.

A pesar de que Maricuela tuvo claro que llucharía “porque yera de la República”, nun fueron les sos úniques razones. “El fechu de que munches muyeres se enrolaran de forma voluntaria los primeros díes tres el golpe”, señala Ana Martínez Rus, doctora n’Hestoria Contemporanea na Universidá Complutense de Madrid, foi una maniobra “d’acordies colo que taba en xuegu a nivel xeneral, pero sobremanera pa elles”.

Sicasí, lo que nun primer momentu foi una iniciativa pionera a nivel mundial, y una gran maniobra propagandística pa la República, llueu se volvió un inconveniente. Ente que a un llau de la frontera les instantánees de Marina Ginestà daben la vuelta al mundu, detrás de la barrera de los Pirineos el día ente día de les milicianes nel frente yera bien distintu. Forníes con monu, pantalón y fusil y llevando a cabu remanes consideraes masculines, xeneraron refugu tanto nel so propiu bandu como nel del enemigu por cuenta de que, según l’historiador, “a dellos combatientes humildába-yos fondamente qu’hubiera muyeres que fueren más valientes qu’ellos”. Col recrudecimiento del conflictu, voces del so propiu bandu alzar pa pidi-yos que dexaren la primer llínea y ocupárense de los llabores de la retaguardia.

La forma na que consiguieron la salida de munches d’estes muyeres foi una campaña propagandística de desprestixu. Nes cais empezaron a colgar cartelos nes qu’igualaben a les muyeres del frente coles enfermedaes venéreas. Adulces mover de la primer llínea de combate.

Maricuela conoció meyor la tierra na que se criara n’apenes un añu que los sos padres en toa una vida. Tuvo que abasnar por ella pa tornar les bales y llevar la comida a los combatientes, que lluchaben tres un parapetu. Solo llibró un día y quien la sustituyó na trinchera morrió d’un disparu por non agachase lo suficiente.

Anque nun sabe si foi o non valiente, Maricuela tuvo nel frente, y, cuando tornó, tuvo que sufrir les consecuencies del so doble gana: la primera, dende’l primer momentu en que, destaca Berger, “nun-yos dexaron ser lo que queríen ser” y la que vieno dempués cola victoria de los sublevaos.

Cuando les tropes franquistes llegaron a la so tierra, Maricuela y los sos dos compañeres milicianes tuvieron qu’enfrentase a les dures condiciones del penal nel qu’ingresó con apenes 18 años y onde sufrió continuos vexames. Dempués llegaríen un Conseyu de Guerra sumarísimu y el mieu al tarrecíu “paséu”, como yeren conocíos los fusilamientos ente les recluyíes.

Cuatro años dempués, cuando salió de la cárcel, la so España yera otra. Franco ganara la guerra y les muyeres que tuvieron nes trincheres fueron duramente represaliaes: tosquiláron-yos el pelo, violar, robáron-yos el so dignidá. Foi “tarrecible”, recuerda Maricuela, quien asegura haber sacrificáu “lo meyor de la so mocedá” na guerra.

Cola muerte de Franco y la llegada de la democracia, aquellos que taben nel esiliu tornaron, y collos les sos vivencies. La Columna Durruti, la lliberación de París o la Batalla del Ebro empezaron a escribir les sos propies páxines nos llibros d’Hestoria. Quien nun tornaron, anque nunca se colaron, fueron les milicianes, que callaron sobre les sos vides. “Nunca esplicaron cuál foi la so llucha y cuál la so derrota, una doble derrota”, repostia Berger.

Tuvieron que pasar casi cinco décades, en 1989, por que’l papel de les milicianes na Guerra Civil fuera teníu en cuenta como oxetu d’estudiu. Nun fueron protagonistes nin na Hestoria nin na ficción, y el so papel nel conflictu foi calláu. “Resultaron estigmatizaes polos franquistes primeru, polos republicanos dempués y acabaron escaecíes”, asegura Rus.

A pesar de qu’anguaño se realicen actos que conmemoren el so papel nel conflictu, la crisis sanitaria causada pola COVID-19 suspendió homenaxes importantes, como l’entamáu pola Fundación Pablo Iglesias, amestada al Partíu Socialista, sobre les muyeres pioneres na España Contemporanea.

Décades de silenciu terminaron per soterrar la hestoria de les milicianes, que güei aguanta gracies a figures como Maricuela o’l qu’ella bautiza como “el so fíu adoptivu”, Pedro Alberto, quien aportuna na necesidá de falar, de “reivindicar la memoria de toes aquelles muyeres que tuvieron preses” o participaron na Guerra Civil y que “nun pudieron cuntalo nunca”.

Ella, sentada nel so sillón orejero, da-y la razón. “Yo nun cunto lo que me cuntaron, yo vivir”, señala y, anque’l tiempu vaiga nel so contra, va siguir cuntando la so hestoria a quien quiera escuchala, dende’l principiu hasta’l final. Hasta que, como diz al despidise, “véngame la llibertá”.